Copyswede-event: Effektiv tillståndsgivning i en digital värld

Jag besökte under tisdagen Copyswede’s event Kultur överallt – hur ska det gå till?.

Den nya tekniken ger möjligheter att möta kultur på helt nya sätt. Mediehus vill närvara på alla digitala plattformar, kulturarvsinstitutioner efterlyser möjligheter att göra sina samlingar tillgängliga via webben och helt nya former av tjänster lanseras på nära nog daglig basis. Genom effektiv tillståndsgivning kan kultur tillgängliggöras, samtidigt som upphovsmännen får ersättning för sitt arbete.

Men hur ska en effektiv tillståndsgivning i en digital värld se ut? Under den här halvdagskonferensen diskuteras möjligheter och utmaningar ur skilda perspektiv.

Jag skulle kunna skriva en bloggpost för varje enskilt anförande för alla hade så många viktiga poänger som behöver belysas från ett allmängiltigt piratperspektiv. Ett perspektiv där konsumenter också kan vara producenter, och förädlandet ses som en samhällstillgång. Det var dock mycket givande att lyssna på alla kunniga och insatta kulturmedarbetare. Det är alltid mycket roligare när man har möjlighet att diskutera kulturpolitik och upphovsrättsfrågor med personer som är intresserade av det. Vi är helt klart överens om att tillgång till kultur ger inspiration och möjlighet till att skapa mer kultur.

  • Copyswedes VD Mattias Åkerlind inledde förmiddagen och pratade om att upphovsrätt är en individrätt (äganderätt) samt att kollektiv rättighetshantering har fungerat jättebra och kommer att fungera ännu bättre med de generella avtalslicenser som föreslagits.
  • EU-Parlamentariker Cecilia Wikström hyllade också de generella avtalslicenserna samt nämnde motsvarigheten till det som vi kallar för Sharing is Caring fast på latin Paraladidum Paladabam (nej jag vet inte hur det stavas, men det lät typ så) med betydelsen ”Det jag tagit emot för jag vidare”. Hon framförde också att upphovsrättsorganisationer tyckte att ”det var större problem med komplicerade rutiner och byråkrati än med piracy”. Lite subtilt gick hon också förbi barnporr-frågan men förde inte fram någon intressant kulturpolitisk kommentar. EU-kommissionären argumenterade för EUs inre marknad över den enskilda nationernas nationella marknader men missade helt att regioner oavsett storlek knappast är någon global marknad. Hon ansåg bland annat att den inre marknaden inte fungerar för digital kultur och tyckte att TV inte kan regleras på samma sätt som musik och film eftersom ”det audio-visuella är annorlunda”.
  • Dramatikerförbundets förbundsdirektör och Copyswedes vice ordförande Susin Lindblom hävdade både att avtalslicensen är otroligt viktig för framtiden samt att piratåren avtar… I övrigt var det dock väldigt intressant genom att hon lyfte just det viktiga med den globala marknaden (som hon dock kallade för mediamarknaden) med olika argument. Hon förespråkade dock att det behövdes mer balans och eftertanke när utvecklingen skyndar på. Avslutningsvis nämndes ett underbart citat av Gunnar Ekelöf ”Något av det viktigaste i all konst: att överlåta en anständig del åt läsaren, betraktaren, den medverkande. Det ska finnas en tom plats vid det dukade bordet. Den är hans.”
  • Forskaren i rättsinformatik Daniel Westman förde i sammanhanget en mer nyanserad argumentation där han bland annat lyfte upp att kreatörer som ställer sig utanför den kollektiva rättighetsförvaltningen får det mycket svårare samt tyckte att om man börjar om från början (”slänger bort historiken”) skulle vi göra upphovsrätten på ett helt annat sätt. Han lyfte också frågan om att vi går ifrån ett produktfokuserat samhälle (industrisamhället) till ett tjänstefokuserat tänk (kunskapssamhället) som dock kan kombineras även om objekt knappast kan likaställas med tjänster.
  • URs VD Erik Fichtelius berättade att han/UR både är producent och förmedlare. Han hävdade att det fanns stort behov av en 1-stop-shop gällande tillståndsgivning och att Copyswede kunde tillhanda detta. Han gick igenom den klassiska utbildningsstrukturen (industrisamhällets skola) som URs kategorisering är uppbyggt för och förklarade att UR behöver anpassa sig till moderna förfrågningar och har problem att hänvisa efterfrågningar till aktuella produktioner.
  • SKAPs ordförande Alfons Karabuda berättade mycket intressant och vettigt ur ett kompositörssynvinkel. Alfons beskrev hur olika det är att prata med olika EU-parlamentariker som sitter i samma utskott, samt att kollektiv avtalslicens ger möjlighet för nya innovativa idéer från nyblivna medlemmar.

Det blev inte den panel som jag hade sett fram emot eftersom Cecilia Wikström behövde ta sig till flyget, men det var mycket givande att höra alla föreläsarna. Jag fick dock möjligheten att diskutera med Susin, Daniel och Alfons samt hade också ett trevligt samtal med en representant från STIM. Förhoppningsvis fick de lite enklare inblick i piratideologin åtminstone, jag vet att jag fick en hel del lärdom med mig från eventet.

Pingat på Intressant.

Advertisements

3 kommentarer

  1. jeffer · ·

    Intressant!

    Men finns några gemensamma ytor i sak.

    Upphovsrättslobbyn ger ett extremt cementerat intryck. Oavsett artiga fraser finns inte en millimeter kompromissutrymme. Allt jag sett av dem är fundamentalism, ibland inlindad, men till slut står fundamentalismen där helt naken och orubbad om man pressar lite.

    Enligt din erfarenhet: fanns det någon enda punkt där de backat, eller ens antyder att backa i sak?

    1. Upphovsrättslobbyn har historiskt sett aldrig gett efter på någon rättighet som de fått tidigare, däremot har de förlorat slagen om exempelvis CD-spelare på uteställen.

      1. jeffer · ·

        Hm. Det betyder krig, eller?

%d bloggare gillar detta: