Arbetsförmedlingen – Byråkrati för diskriminering, eller vaddå?

I måndags satt jag och letade jobb, på alla sätt som är möjligt. Eftersom jag är van att tänka utanför ramarna kompletterar jag Platsbanken med allt möjligt. När jag väl har hittat ett jobb kommer jag kunna skriva en bok med tips och idéer om hur man söker jobb.

När jag sitter där kommer posten förbi. Eller ja posten levereras ju två gånger naturligtvis eftersom posten inte har monopol längre. Undrar hur vi konsumenter ska tjäna på att det kostar dubbelt så mycket att leverera samma sak som tidigare? Det trillar alltså ner ett brev från arbetsförmedlingen genom brevinkastet.

”Emil är avanmäld från akassan från och med förra torsdagen.” står det i meddelandet. Jag som inte ens fått information från Unionens akassa att jag blivit påaktiverad. Jag har tydligen missat den där basinformationsmötet som arbetsförmedlingen alltid skriver in i handlingsplanen. Handlingsplanen som ska vara individuell, men som till stor del ser exakt lika ut alla andra. Unik konformitet kanske? Jag trodde tyvärr att basinformationsmötet var ersatt med den jobbcoach som jag fick efter första mötet. Men jag hade fel. Det stod inte i handlingsplanen att jag hade en jobbcoach. Bra där. Fel av mig. Har jag förresten berättat vad basinformationsmötet går ut på?

Genomgång av:

  • Arbetsförmedlingens uppdrag och roll
  • Information kring arbetslöshetsförsäkring
  • Vad är matchning?
  • Vad kan Arbetsförmedlingen erbjuda?
  • Information om vad som skall förberedas inför handlingsplansmötet

Finns det något som är nytt för någon som är samhällsintresserad och/eller har varit arbetslös tidigare? Finns det något som är nytt för någon… Jo det skulle ju kunna vara sista punkten, information om vad som skall förberedas inför handlingsplansmötet, som beror lite på vilken arbetsförmedlare man hamnar hos. Men att missa det mötet innebar alltså att jag inte längre räknades som arbetssökande.

Vad höll jag då på med när jag skulle sitta i en stol och få samma gamla information serverad? Jo jag var på nyföretagarmässan och nätverkade i syfte att hitta mig ett jobb. Oj, nu ger jag ut ett tips från boken redan, men såklart man ska söka jobb på en nyföretagarmässa. Både utställare som letar kunder, och befintliga företag som vill utöka. Emil sökte alltså jobb och det orsakade att jag inte längre kunde räknas som arbetssökande.

Har Arbetsförmedlingen min epostadress? Har Arbetsförmedlingen mitt mobiltelefonnummer? Ja på båda frågorna. Så 2011 kan man ju anta att man får automatiserad påminnelse via SMS och/eller epost när det sker ett viktigt möte enligt handlingsplanen. Just ja det var Arbetsförmedlingen vi pratade om, sådan process skulle ju göra det enklare för den arbetssökande så det kan vi ju inte ha. Men när det sker någon större förändring, som till exempel att man avanmäler den arbetssökande från akassan, då kan man väl ändå skicka automatiserat SMS/epostbesked? Nej det skulle ju inte gå an, då skulle ju den arbetssökande kunna göra något åt detta direkt. Så vad väljer då Arbetsförmedlingen att göra? Jo man skickar ut ett brev. På en fredag. Bara för att det ska ta så lång tid som möjligt innan jag har möjlighet att reagera på innehållet.

avanmalan

Som tur var råkade jag vara hemma när brevet damp i lådan, så jag gav mig genast till närmsta Arbetsförmedling som dock inte kunde göra något åt själva avanmälan, men påanmälde mig åtminstone. Därefter gav jag mig tillbaka till Arbetsförmedlingen Stockholm CITY där jag noterade att till skillnad från förra gången var det lugnt och alla handläggare tog god tid på sig. Tre-fyra stod i en grupp och diskuterade något och först efter nästan tio minuter kom en av dem fram till mig och frågade vad jag behövde hjälp med. Och då stod jag ensam i kö till informationsdisken, för det fanns fortfarande inte något nummerlappsystem att använda sig av. Jag berättade att jag ville prata med min handläggare gällande att jag blivit avanmäld på grund av ett misstag. Enkelt ärende som snabbt skulle vara hanterat trodde jag.

Men nej det var ju Arbetsförmedlingen jag hade att göra med. Naturligtvis kan jag inte få prata med min handläggare gällande något sådant. Sådant måste ju lämnas in skriftligen. Eller via e-post. Eller via telefon. Va? Ja jag skulle alltså ringa sektionschefen för att kunna överklaga avanmälan som var gjord tre dagar tidigare eftersom jag då var ute och sökte jobb. Det gick naturligtvis inte att träffa sektionschefen eftersom den personen var ju alltid jätteupptagen i möten och så. Jag fick åtminstone ett visitkort så jag klev utanför lokalen och ringde sektionschefen direkt som kollade upp mitt ärende och ville träffa mig. Några minuter senare kommer hon ner och handläggaren som hade försökt hjälpa mig hänvisade till mig.

Sektionschefen förtydligade att det var klart och tydligt i handlingsplanen att jag skulle närvara på mötet. Jag närvarade inte på mötet och alltså hade de gjort rätt i att stänga av mig. Och jag hävdade att det ändå var ett missförstånd och att jag naturligtvis inte hade varit och sökt jobb om jag vetat att det därmed skulle få mig avanmäld från akassan. De skulle diskutera min åsikt och komma till ett beslut inom någon dag. Sektionschefen hade ett mycket trevligt bemötande, även om det kanske var något för formellt. Det formella kommer nog med jobbet antar jag.

Sektionschefen berättade också vad som skulle hända om de rev upp beslutet, för naturligtvis var det knappast så enkelt som att man bara tog bort avanmälan från Arbetsförmedlingens och akassans system? Nej det är ju Arbetsförmedlingen vi pratar om. Först måste man riva upp beslutet om påanmälan, för den är ju en följd av avanmälan. Därefter kan man riva upp beslutet om avanmälan. Och som smöret på moset, det måste ske på olika datum. En dag måste det vara mellan de olika ändringarna. För att det är Arbetsförmedlingen, och så är det på Arbetsförmedlingen. Och naturligtvis går det ut brev för varje ändring i systemet. För det är Arbetsförmedlingen. Och jag får massor med brev. Som jag kommer att slänga. Tack myndigheten för att ni fäller träd för min skull. Vad glad jag blir att ni fyller pappersinsamlingen helt själva. Vad bra att ni tänker på miljön, men vad synd att det blir så fel.

Förresten, när jag ändå är inne på miljö. Jag kritiserade ju arbetsmiljön förra gången. Hade det blivit någon förändring? På blanketterna tackas man ju för att man hjälper Arbetsförmedlingen att bli bättre? Naturligtvis inte. Det låg synliga dammtussar på golvet. Så jag fyllde i en ny enkät där jag påtalade vad jag tyckte var fel. Jag gav även mina kontaktuppgifter om de önskade mer praktisk hjälp för att komma till rätta med problemen, samt effektivisera verksamheten på andra sätt. Varför? För att jag kan.

Dagen efter fick jag förresten besked. De tyckte visserligen att de formellt hade gjort rätt, men de skulle riva upp avanmälan trots detta.

Och vet ni vad mer som var bra? Jag fick brev från akassan, äntligen. Visserligen bad de om komplettering. Och ville att jag skulle korrigera min arbetslöshetsansökan. Men det är för en annan bloggpost.

Vad är då lärdomen från detta?

  • Anta ingenting. Är du osäker så fråga. Fråga en gång till. För du har troligtvis missuppfattat allt.
  • Fråga gärna i förebyggande syfte: Är jag fortfarande arbetssökande? Ju snabbare du får Nej på den frågan ju snabbare hinner du reagera, och kortare straff får du.
  • Arbetsförmedlingen verkar inte bry sig om att de arbetar med människor, kunder, som behöver stöd.
  • Det lönar sig ibland att även om man har gjort fel förklara varför. Köp inte läget bara för att Arbetsförmedlingen är svåra att ha att göra med.
  • Var snäll mot handläggarna, även om de är sura, griniga samt ohjälpsamma så är de enbart en produkt av arbetsmiljön. De har det tufft, tuffare än du, även om de har jobb. Le gärna mot dem. Och var tydlig med vad du vill.
  • Byråkrati ska vara till för att hjälpa alla att få klara och tydliga besked, men är man anal så kan man lika gärna använda byråkratin till att stjälpa personers möjlighet att få vad som de har rätt till. Byråkrati kan användas för att diskriminera, genom vilket stöd man får.
Annonser

2 kommentarer

  1. intressant och *underhållande* berättelse rakt ur verklighetens liv för en arbetslös.

  2. […] Arbetsförmedlingen – Byråkrati för diskriminering, eller vaddå? […]

%d bloggare gillar detta: